To proste ćwiczenie pomoże Ci pewniej i równiej improwizować

Szymon Chudy Improwizacja, Technika 0 Comments

Gdybym miał powiedzieć, co według mnie jest najbardziej zaniedbaną umiejętnością improwizujących gitarzystów, postawiłbym na świadomość rytmiczną. Umiejętność wykonywania swoich partii zarówno w dobrym timie (czyli po prostu granie równo), jak i feelingu (czyli swobodne operowanie charakterem scenerii muzycznej, w której w danej chwili się poruszamy) są absolutnie fundamentalne.

Smutna prawda jest taka, że są to rzeczy, które naprawdę ciężko wyćwiczyć. Wymaga to konkretnej pracy i samodyscypliny, gdyż efekty nie będą widoczne od razu. Mimo to nie warto się zniechęcać, gdyż jest to przysłowiowa gra warta świeczki.

Dziś pokażę Ci proste ćwiczenie, które pomoże Ci wypracować w sobie myślenie pulsem i rytmem, nawet gdy nie towarzyszy Ci sekcja rytmiczna. Zapraszam do oglądania:

Ćwiczenie

Na pierwszy rzut oka nie ma tu nic szczególnego. Ot zwykła improwizacja w Cm. Możesz korzystać z pentatoniki lub skali doryckiej. Możesz też bawić się trójdźwiękami. Sens tego ćwiczenia nie leży bowiem w samych dźwiękach, a sposobach wykończenia kolejnych chorusów.

Każda progresja akordów kończy się takt wcześniej i zostawia Ci wolną przestrzeń, którą możesz wypełnić. Musisz to w zrobić w taki sposób, aby kontynuować frazę i pomysły, które miałeś wcześniej. Celem jest to, aby na kolejne kółeczko wejść pewnie i solidnie. Co wcale nie jest takie łatwe, tym bardziej, że przerwa będzie co raz dłuższa.

Jeśli zdarzy Ci się wypaść z rytmu, nie przejmuj się (mi też na filmiku się zdarzyło!). Musisz wyjść z twarzą. Zagraj długi dźwięk, poczekaj na przejście bębnów i leć dalej. Oczywiście staramy się zawsze zagrać dobrze, jednak nie przerywamy, gdy się pomylimy!

To trudne ćwiczenie, ale bardziej niż cokolwiek innego pomoże Ci grać równo, pewnie i zdecydowanie.

Podkład i podsumowanie

Ćwiczenie powtarza się w podkładzie dwa razy.

Koniecznie zostaw mi w komentarzu informację, jak Ci poszło! Zawsze ciekawią mnie Twoje efekty i stosunek do informacji, które Ci podrzucam. Nie wspominając już o tym, że otrzymując od Was tyle wspaniałych informacji zwrotnych, nie trudno zabrać się za tworzenie nowych rzeczy. Udanych ćwiczeń!