Jak złapać akordy barowe w 3 prostych krokach

Akordy, Podstawy Leave a Comment

Każdy świeżo upieczony gitarzysta marzy by w końcu je złapać, wszak bez nich nie ma mowy o honorowym tytule Króla Ogniska. Palce bolą, struny brzęczą, a upragniony „F dur” nadal nie jest w Twoim zasięgu? Podziel naukę na 3 proste kroki, a swój pierwszy akord barowy złapiesz jeszcze dziś.

Dobrze pamiętam, jak odległym tematem były dla mnie akordy barowe, kiedy po raz pierwszy sięgnąłem po gitarę. Jako świeżo upieczony harcerz, miałem niewiele czasu, aby rozwinąć swoje umiejętności ogniskowe. Do pierwszego F dur dochodziłem w boleściach, na siłę zmuszając swoją rękę do karkołomnych wyczynów. Moja ówczesna gitara miała ponad centymetr odległości pomiędzy strunami a gryfem! Dlatego…
ZADAJ MI PYTANIE
Do napisania tego artykułu zainspirowały mnie pytania Oli oraz Marty. Dzięki dziewczyny! Jeśli masz problem z dowolnym aspektem grania i sądzisz, że byłby to dobry temat dla Gitara.TV, pod artykułem znajdziesz formularz. Podając imię i adres email, będziesz miał możliwość zadania swojego pytania.

Nie łap akordów barowych jeśli…

  1. Twoja gitara się nie nadaje
    Wiele osób zaczyna swoją przygodę z muzyką od gitary, która cudem odnalazła się w piwnicy wujka/cioci/sąsiada. Bardzo często instrumenty, które trafiają w nasze ręce zupełnie przypadkowo, są po niezłych życiowych przejściach. W najlepszym wypadku wymagają solidnej regulacji, w najgorszym – po prostu nadają się na opał. Nie chcę Cię zniechęcać, ani namawiać do wydatków. Przeciwnie – uważam, że dobrze jest zacząć od słabszej gitary, z czasem wynagradzając trud włożony w ćwiczenie, zakupując lepszy instrument. Upewnij się tylko, że nie zrobisz sobie krzywdy.
  2. Dopiero zaczynasz
    Wyobrażasz sobie niemowlę, które chce biegać, nim zacznie chodzić? Sam również łatwo ulegam pokusie chodzenia na skróty, ale w tym wypadku po prostu się nie uda. Spróbuj zagrać najpierw kilka prostych melodii, naucz się akordów w pierwszej pozycji, z użyciem otwartych strun. Dopiero później wypłyń na głęboką wodę.
  3. Szybko się zrażasz
    Tak, będą bolały palce. Tak, trzeba się trochę wysilić. Ale jeśli tylko wytrwasz i poświęcisz temu chwilę – dasz radę! Ten punkt Cię nie dotyczy? Świetnie, do roboty.

Krok 1 – F dur bez poprzeczki

fmaj7Jestem zwolennikiem dzielenia wiedzy na mniejsze cząstki. Zaczynając naukę akordów barowych w ten sposób, możesz na spokojnie nauczyć się i przywyknąć do układu palców, który w większości pozostanie niezmienny. Uwaga – zwróć uwagę na cyfry na diagramie. Podpowiadają one właściwe palce, a ich kolejność nie jest przypadkowa.

Akord który w ten sposób łapiemy to Fmaj7, czyli F dur z septymą wielką. Nie piszę o tym, aby Cię wystraszyć – ta informacja jest o tyle istotna, że ten schemat nie będzie pasował do każdego F, które znajdziesz w akordach do ulubionej piosenki. Kieruj się słuchem.

Kiedy już łapiesz go bez problemu, czas pójść dalej.


Krok 2 – pierwsza poprzeczka

Jesteśmy gotowi na pierwszą poprzeczkę. Wystarczy, że pierwszy palec, który wcześniej naciskał drugą strunę na pierwszym progu, położysz tak aby równocześnie dotykał również struny E1. Dokładnie tak, jak widzisz na #1 diagramie. Ćwicz, aż będziesz go łapał bez problemu, a wszystkie dźwięki będą się odzywały jasno i klarownie (bez brzęków). Możesz także utrudnić sprawę i dodając czwarty palec, bardzo mocno zbliżyć się do pełnego akordu F Dur. Spójrz na #2 diagram.

#1 F#2 f-var-2

W obu przypadkach gramy czysty trójdźwięk F Dur, co znaczy, że tym razem bez problemu możesz go wykorzystać za każdym razem kiedy zobaczysz „F”. Zadziała również jako zamiennik FMaj7, F7, F6, F13, co wcale nie znaczy, że tamtych uczyć się nie trzeba 😉

Krok 3 – Pełny akord

F-barreTeraz to już tylko wisienka na torcie. Jeśli rzetelnie przeszedłeś kolejne kroki to pełny akord F Dur to dla tylko formalność. Mimo to pierwszy palec będzie potrzebował trochę czasu, nim w pełni przywyknie do nowego zadania. W tym czasie możesz posiłkować się schematem, który poznałeś w poprzednim kroku. Zadziała tak samo, a tobie da czas do spokojnego wyćwiczenia pełnego układu.

Na koniec drobna wskazówka. Pamiętaj, że pierwszy palec, choć leży na wszystkich strunach, odpowiada wyłącznie za E6, B2 i E1. Nie musisz równomiernie naciskać pozostałych. Skup się tylko na tych koniecznych, a zauważysz, że sam akord stanie się znacznie łatwiejszy.

Podsumowanie

Dla wielu czytelników, jak i dla mnie, ten temat zapewne nie będzie świeżynką. Spróbujcie go wykorzystać ze swoimi uczniami lub pokażcie znajomym, którzy jeszcze nie są na waszym poziomie. Możecie się zdziwić efektami.

A wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają życzę powodzenia i wytrwałości. Koniecznie podzielcie się swoim sukcesem w komentarzu.