Biorąc się za improwizację bez trudu znajdziemy obszerną listę skal, zagrywek i pasaży, których powinniśmy się nauczyć. Wierzymy, że opanowując kolejne schematy, w końcu wzniesiemy się na wyżyny twórczej energii, tworząc lepsze i ciekawsze melodie. Tymczasem prawdziwa muzyka drzemie nie w doborze dźwięków, a sposobie ich zagrania.
Z tego filmu dowiesz się:
- Dlaczego sama nauka skal nie zrobi z ciebie dobrego improwizatora
- Co to są pierwotne formy przekazu i jak możesz wykorzystać je w graniu
- Jak tworzyć muzykę, grając skalę dźwięk po dźwięku
Co więcej, wiedzę tę możesz wykorzystać wraz ze skalami, które już znasz. Zapraszam do oglądania i komentowania!
Materiały
Skala Gm dorycka, o której mowa w 2:28:
Co zapamiętać?
Traktuj skale jako narzędzie do tworzenia muzyki, a nie cel sam w sobie.
- Muzyka nie leży w skalach, ani sposobie doboru dźwięków
- Wyraz solówce nadaje sposób w jaki gramy dźwięki, a nie ich kolejność sama w sobie – stosując odpowiednie środki możesz ciekawie zagrać nawet kolejne dźwięki skali
- Podstawą ekspresji jest dynamika (o której pisałem już na blogu), a konkretniej jej zróżnicowanie
- Ciekawość frazy bierze się głównie z rytmu, rozumianego nie tylko jako odpowiednie następstwo konkretnych wartości rytmicznych, ale także długość poszczególnych dźwięków i odstępy pomiędzy nimi (pauzy)
Mam nadzieję, że dzięki tej krótkiej i prostej lekcji inaczej spojrzysz na skale – zarówno te, które już znasz, jak i te nad którymi dopiero będziesz pracował. Jeśli tak faktycznie się stało – koniecznie zostaw komentarz i łapkę w górę na YouTube. Możesz też udostępnić tej materiał swoim znajomym, korzystając z przycisków poniżej. Takimi małymi gestami sprawiasz, że więcej osób wpada na GuitarWay, a im nas więcej, tym chętniej siadam do kolejnych materiałów 🙂
Hej Szymon, byłaby szansa na materiał o kształtowaniu słuchu i sposobach ćwiczenia tego aspektu? Ps. Gratuluje kanału, świetnie tłumaczysz, twoje filmy i kurs bardzo pomagają wyprostować mi kwestie z którymi zawsze miałem problemy.
Dzięki za miłe słowa Maćku 🙂 Przemyślę sprawę i postaram się coś przygotować. Na początek jednak odsyłam Cię do wpisu o transkrypcji. To jedna ze skuteczniejszych metod rozwijania słuchu dla gitarzystów 🙂
https://guitarway.pl/czym-je…
Cześć Szymon.Zauważyłem że grając od dźwięku C na trzecim progu 5 struny gramy skalę miksolidyjską C która później przechodzi w lidyjską od B.Ponieważ są to moje ulubione skale niezależnie od dźwięku który je zaczyna i które pasują do naprawdę wielu kawałków nauka nowej skali poszła mi błyskawicznie.Czy nie mógłbyś umieszczać podkładów przy swoich lekcjach?Można by od razu przejść do ćwiczeń.Pozdrawiam.
Cześć Władek, do niektórych lekcji są podkłady. Mimo wszystko jestem wielkim orędownikiem grania z looperem, bo podkłady, które szykujemy sami w moim odczuciu wpływają na lepsze rozumienie tematu 🙂
Znów bomba. Co nieco z tego słyszałem już wcześniej, a tu w pigule wszystko.. teraz znaleźć trochę czasu i już.
dzięki Szymon. Na pewno kolejny krok..
Pozdrowienia Z Ełku..
Dzięki Tomku za komentarz, również pozdrawiam!
I tak ma to wyglądać:) super
Dzięki Marcin!
Szymonie świetne materiały. Leczy pytanie udzielasz prywatnych lekcji online odpłatne materiały itp itd ? 🙂
Hej Damian! Udzielam lekcji, ale w tej chwili nie dam rady przyjąć nikogo więcej. Co do materiałów online to od roku pracuję nad kursem Ćwiczenia Które Działają. Możesz o nim poczytać tutaj: http://cwiczeniaktoredziala… (premiera 11 lutego, liczba miejsc w pierwszej turze będzie mocno ograniczona 🙂 ).
Cześć Szymon ,pouczający film, skale dopiero ogrywam ,do tej pory bazowałem na 5 schematach pentatoniki , na transkrypcji,czyli jak wiesz ,, to co w głowie to na gryf.Niemniej jednak trzeba nauczyć się skal, prędzej czy póżniej. Jak wiesz sama pentatonika to ogrom możliwości ,ale ćwiczenia trzeba urozmaicać,dlatego dzięki za nowe widomości.Coś zaczyna mi wychodzić , w improwizacji,no i fajnie, oglądałem film z2017 .gdzie ten temat pięknie opowiedziałeś, podsumowując ,improwizacji można się uczyć , nie nauczyć , bo to również ogrom możliwości , pozdrawiam Robert 67
Dokładnie tak! Dzięki za komentarz Robert 🙂 no i powodzenia!
Dobra, ale kolejność dźwięków w danej skali zostaje ta sama (powiedzmy, że tak jak liter w alfabecie), a nie, że mieszam je sobie jak chcę (nie ABCDE, a powiedzmy ACDBE)?
Piękne dzięki, znów sedno tego z czym się zmagam.
Hej Piotrek – w tym ćwiczeniu po prostu gramy kolejne dźwięki skali w jednej pozycji, ale nadając im charakteru poprzez dynamikę, rytmizację itp. Natomiast jest to tylko ćwiczenie. Ostatecznie chodzi o to, by w improwizowaniu myśleć nie tylko o tym jakie dźwięki zagrać, ale też w jaki sposób 🙂
Dziękuję również!
A co jeśli zagrać te dźwięki nie po kolei? Można tak? Czy chciałbym za dużo za wcześnie?
Piotr to improwizacja – można wszystko 🙂 Moją intencją w wybieraniu kolejnych dźwięków skali było to, by pokazać, że nawet grająć dźwięk za dźwiękiem można nie brzmieć tak, jak byśmy grali ćwiczenie 🙂
Reasumując – jak najbardziej możesz eksperymentować z dźwiękami w dowolnej kolejności. Ale nie neguj “mojego” ćwiczenia, bo wbrew pozorom nie jest takie proste 🙂
No właśnie – chyba chcę ułatwić sobie życie, a to w tym wypadku błąd. Bo łatwiej jest sobie to wszystko mieszać/powtarzać, dobierając dźwięki z szerszego repertuaru, niż jadąc po kolei wyczarować coś miłego dla ucha.
Wiesz, kiedy grasz dla siebie – rób to co sprawia Ci frajdę. Kiedy ćwiczysz – rób to co przynosi efekty. A więc to, co przychodzi trudniej 🙂