Czy zdarzyła Ci się taka sytuacja, że improwizujesz lub wymyślasz melodię, a ta pomimo wykorzystywania dobrych dźwięków brzmi jak zlepek nieposkładanych myśli? Mnie wielokrotnie. Po latach czuję jednak, że wiem już jak nad tym pracować i o tym właśnie jest niniejszy odcinek.
Z dzisiejszego filmu dowiesz się:
- Jak nadać ciągłość swojej wypowiedzi muzycznej?
- Czym jest motyw?
- Jak w praktyce wykorzystywać granie motywiczne?
Zapraszam do oglądania!
Notatki
- Podstawą utrzymania ciągłości wypowiedzi (np. muzycznej) jest zachowanie ciągłości myśli
- W kontekście improwizowania lub pisania melodii sprowadza się to głównie do wykorzystania gry motywicznej
Motyw to struktura powstała ze współdzielenia elementów muzycznych. Jest to najmniejszy element formy utworu, który składa się z kilku do kilkunastu dźwięków. Mówiąc najprościej – jest to taka mała muzyczna idea, którą możemy (choć nie musimy) rozwijać na różne ciekawe sposoby.
- Aby w praktyce zacząć wykorzystywać grę motywiczną potrzebujesz świadomości dwóch rzeczy – rytmu i kierunku melodii (wznosząca/opadająca)
- Motyw możesz tworzyć korzystając wyłącznie z jednego z powyższych elementów, jednak wykorzystanie obu da lepszy efekt
- Oczywiście tych elementów może być dużo więcej, jednak na tym etapie nie będziemy zaprzątać sobie tym głowy
Pentatonika Bm
Oczywiście z powodzeniem możesz wykorzystać nowo nabytą wiedzę do dowolnych kontekstów harmonicznych.
Podkład
Podsumowanie
Omówiliśmy dziś zaledwie wierzchołek góry lodowej, jaką stanowi granie motywiczne. Niemniej jest to minimalnie ilość wiedzy wystarczająca do tego, by po prostu spróbować. Do czego gorąco zachęcam. Podobnie jak i do zostawienia po sobie śladu w formie kilku słów w komentarzu 😊 Powodzenia!
Cześć Szymon! Świetna lekcja, a’ la Scott Henderson. 🙂 Mam małe pytanko – czy te wypowiedzi muzyczne – motywy, lub nawet frazy muszą się zamykać w dwóch/ czterech, albo jednak w parzystej ilości taktów? Czy mimo jazzowych udziwnień należy to grać GENERALNIE jako ,,zawołanie – odpowiedź”? Wiadomo że to ,,zawołanie” może trwać np. przez 5 bitów, (1,25 taktu, 🙂 ) a odpowiedź przez np. ostatnie trzy bity. Czy to poprawne myślenie? Pozdrawiam. 🙂
Cześć Arek! Nie rozkminiałbym tego aż tak daleko 🙂 Chodzi tylko o to by dźwięki, frazy oraz dłuższe fragmenty spinały się w jakąś logiczną całość 🙂
Cześć, naprawdę konkretny materiał, otwiera głowę że ho. 🙂 Jednak jak sam wspomniałeś to tylko wierzchołek góry lodowej, może kiedyś rozwinąć ten temat? Jakie elementy oprócz schematu melorytmicznego są ważne? Jak kontynuować muzyczną myśl bez powtarzania dokładnie tego samego schematu? Super było by gdybyś kiedyś rozwinął ten temat. 🙂 Nie mniej dzięki za wartościowy odcinek!
Dzięki piękne Michał! Od kilku miesięcy pracuję nad metodą nauki właśnie takich rzeczy. Zapisz się na newsletter GuitarWay, na pewno dam znać jak będę beta testy 🙂 https://guitarway.pl/prezent
Z wielką przyjemnością oglądam Twoje materiały. Napewno przyczynią się do dalszego rowijania moich umijętności.
Dzięki Marku, dobre słowa zawsze w cenie 🙂
uuuu… blog chyba ma jakąś wizualną rewolucję :)zmiany na +++ dzięki za świetny materiał,zapisany do listy ćwiczeń pozdrawiam
Mega się cieszę, że się podoba 🙂 Małymi kroczkami, ale do przodu!
Witaj Szymon. Znów super sprawa…. Gdzieś podświadomie coś mnie ciągnęło do grania motywicznego, ale teraz mam wyraźną wskazówkę… Znów poziom w górę… Dzięki wielkie
Bardzo mnie to cieszy! Powodzenia 🙂