Interwały to absolutna podstawa. Biegłe posługiwanie się nimi ułatwia komunikację i jest punktem wyjścia do zgłębiania coraz trudniejszych koncepcji teoretycznych. Mimo, iż temat pozornie wydaje się dość łatwy, sprawia problem wielu osobom. Głównie za sprawą pomijania jednej kwestii. Jakiej?
Z tego filmiku dowiesz się:
- Co to jest interwał
- Co składa się na jego pełną nazwę
- Jak uniknąć podstawowych błędów w nazewnictwie
- Jakie mamy interwały i jak określamy ich stopień oraz rozmiar
- Jak działa zmniejszanie i zwiększanie interwałów
Zapraszam do oglądania!
Co zapamiętać?
- Interwał to odległość pomiędzy dwoma, dowolnymi dźwiękami
- Biegłe posługiwanie się interwałami (a szczególnie ich poprawnym nazewnictwem) to punkt wyjścia do wszelkich dywagacji na temat teorii, harmonii itp.
- Na pełną nazwę interwału składają się dwie rzeczy – stopień i rozmiar
- Nazywając interwał zawsze w pierwszej kolejności kierujemy się stopniami!
- Dopiero PO ustaleniu stopnia (rodzaju) interwału, zabieramy się za określanie jego rozmiaru
- Interwały zmniejszone odejmują jeden półton od interwałów czystych lub małych; interwały zwiększone dodają jeden półton do interwałów czystych i wielkich
Podsumowanie
Jak widzisz, sprawa wcale nie jest trudna. Pod warunkiem, że zapamiętasz “tajemnicę”, o której dziś Ci powiedziałem.
Jeśli coś było nie jasne, czegoś Ci brakuje lub po prostu chcesz podziękować za ten materiał – zostaw komentarz. Wszelkie wieści z drugiej strony sprawiają, że dużo chętniej siadam do pracy nad kolejnymi materiałami. Powodzenia!
Dlaczego kwarta jest tylko czysta. Kwarta od F do B która ma 6 półtonów. Nie kumam
Chciałem w ten sposób uprościć rozpiskę, ale po czasie myślę, że to był błąd. Zapisuję to do listy poprawek. Oczywiście jest kwarta i kwinta, które mają sześć półtonów. Kwarta zwiększona i kwinta zmniejszona
Dzięki
Czesc. Dopiero zaczynam przygodę z gitarą i muzykowaniem. Mam już parę lat życia z sobą i czasami powątpiewam czy gosc po 50 może sie czegoś nauczyć. Palce nie chcą chodzić teoria wydaje się ciemną magią. Coś prostego wychodzi ale widać brak wiedzy. Gąszcz informacji powoduje że nie wiadomo od czego zacząć. W kategorii zabawy jest ok, ale nie wiadomo jak ruszyć do przodu. Wydaje sie ze kręcę sie wokół własnej osi. Jest to jazda po rądzie. Co radzisz od czego zacząć czego sie trzymać. Może masz jakiś schemat jak iść. Dziś jestem za stary zeby chodzić do szkoły muzycznej lub… Czytaj więcej »
Dzięki piękne za ogląd w Twoją sytuację. Z harmonijką niestety nie pomogę. Bardzo chciałem na niej grać, ale próby spełzły na niczym. Niestety 🙂 Pozdrawiam również i trzymam kciuki! PS fajnie jakbyś pomyślał o zainwestowaniu w lepszy instrument 😉
Czy mógłbyś też zrobić lekcje o kole kwintowym i jak z niego korzystać?
Jeszcze co nieco o akordach i faktycznie można omówić koło kwintowe
Dlaczego jest luka(przeskok z 5 na 7}) pomiędzy kwartą i kwintą o wartości 1-go półtonu?
Ponieważ jeśli się nie mylę jest jeszcze kwarta zwiększona
Tutaj omówiłem interwały czyste, małe i wielkie. Faktycznie może jest to nie do końca jasne – postaram się to poprawić 🙂
Dzięki za jasne i klarowne przedstawienie tematu. Zawsze zastanawiałem się o co dokładnie chodzi z tym zmniejszaniem i zwiększaniem. Teraz już wiem. Ta seria filmów o teorii jest bardzo przydatna. Pozdrawiam.
Dzięki Konrad, planuję ją kontynuować. Jak los da to w dużo fajniejszy sposób 🙂
Co dalej z teorią bez tajemnic, nie widzę 3 lekcji, czy to już koniec? 🙁
Spokojnie Jurek – przyjdzie jeszcze na nią pora 🙂
Mimo, że znam już interwały to fajnie, że odświeżyłem wiedzę, dzięki Szymon!
Cała przyjemność po mojej stronie 🙂
Cześć Szymon, na początek życzę powrotu do zdrowia, mnie trzymalo tydzień, dopiero wracam do siebie po antybiotykach. Materiały dotyczące teorii oglądam z ciekawością , bo po prostu ta wiedza przynajmniej podstawowa jest potrzebna , sam to zrozumiałem oczywiście po czasie , reasumując podstawy teorii trzeba znać , dzięki za pracę , pozdrawiam Robert.
Dzięki Robert!
A kwarta mała to ile to jest ? Znaczy jaki dźwięk ? A co jest pomiędzy kwartą a kwintą ? Dobrze, zostawiam ten temat biegłym w teorii. Sorry 🙂 Ja wolę posługiwać się nazwami dźwięków, C, Cis, D, Dis, E, F, Fis, …… itd. Tak mi zostało 🙂 Materiał czytelny i pouczający. Posługiwanie się tymi pojęciami, to taki ogólnik do wszystkich gam. Ale, czy nie mamy tu do czynienia z podwojonym postępowaniem ? Kwinta dla A ? Liczymy pięć stopni, ok, E. A jak podam E, nie jest to prościej ? E, muzykiem teoretycznym to ja nie będę 🙂 Lenistwo… Czytaj więcej »
Napiszmy to tak. C, Cis, D, Dis, E, F ,Fis, G, Gis, A, Ais, B, C. Taaak, jest 5 półtonów. Róznica dla mnie jest taka, że w tym nazewnictwie nic mi się nie pokrywa. A w fachowym ? Wielka pokrywa się z małą ? Czy sekunda wielka, to nie to samo co tercja mała ?
Nie. Sekunda wielka to 2 półtony, tercja mała to 3 półtony.
Wyszedłem na głupka 🙂 Uciekł mi szczegół początku liczenia 🙂
Super materiał 🙂 Ja co prawda interwały już poznałem, ale po Twoim Szymon filmiku odkrywam je na nowo. Ucząc się interwałów, żeby je zapamiętać ze słuchu dziele je jeszcze na wesołe i smutne, co pozwala mi je szybciej rozpoznać.
Pozdrawiam 🙂
Dzięki Darku, słuch to zupełnie odrębna kwestia – super, że nad tym pracujesz 🙂 Sz
Fajnie przystępnie przedstawione absolutnie fundamentalne podstawy teoretyczne. Ja bym jeszcze dodał tylko, że kwarta zwiększona lub kwinta zmniejszona to Tryton bo czesto ta nazwa funkcjonuje w środowiskach muzycznych
Dzięki Jarek! 🙂