Skal do nauczenia jest naprawdę wiele. Tylko skąd masz wiedzieć, czy tę nad którą obecnie pracujesz, wyćwiczyłeś na tyle dobrze, by sięgać po kolejną? Dziś omawiam 5 rzeczy, które warto zrobić ze skalą, zanim zdecydujemy się sięgnąć po kolejną.
Z tego filmiku dowiesz się:
- Jak zazwyczaj wygląda nauka skal
- Dlaczego zbyt powierzchownie uczymy się skal?
- Jak są podstawowe sposoby urozmaicania ćwiczeń?
- Czy wystarczy nam ćwiczenie w jednej tonacji?
- Czy ćwiczenie może być muzykalne?
- Jak ćwiczyć skalę z podkładem?
Zapraszam do oglądania!
Podsumowanie
- Zupełnie niepotrzebnie swoje wyniki mierzymy ilością poznanych rzeczy; dużo istotniejsza jest realna umiejętność ich wykorzystywania
- Podstawowe metoda urozmaicania ćwiczeń to zakładanie jakiegoś schematu wyboru dźwięków ze skali; może być to grupowanie lub korzystanie z interwałów (np. co drugi dźwięk – tercja) – dziesiątki takich kombinacji omówiłem w ramach kursu Ćwiczenia Które Działają
- Skala to kolor brzmieniowy, który zatraca się, gdy ćwiczymy ją wyłącznie “po kolei”
- Naprawdę warto ćwiczyć skale w różnych tonacjach – nawet wiedząc, że technicznie rzecz biorąc schemat ułożenia palców jest taki sam
- Ćwicząc skale nie rób tego wyłącznie “na sucho” – ćwicz je z podkładem harmonicznym zawierającym jeden akord lub chociażby nuć najniższy dźwięk
- Wykorzystywanie ćwiczonych aspektów w praktyce to najlepszy sposób na sprawdzenie swojej biegłości – świetna do tego jest improwizacja.
Poniżej prezentuję schemat skali miksolidyjskiej, na której bazowała lekcja. Przykładowe akordy, do których będzie pasowała to A, A7, A9, A13, Asus4, Asus2, A7sus4, A7sus2.
Linki
- Wykorzystywany w filmiku podkład A7sus4
- Kurs Ćwiczenia Które Działają
Podsumowanie
Jak widzisz opcji jest naprawdę sporo, a wierz mi, że przedstawiłem Ci wyłącznie wąski zakres możliwości. Grunt to nie zrażać się ilością wariantów i zacząć wcielać do swoich ćwiczeń choćby jeden, do czego gorąco Cię zachęcam.
A teraz śmiało – zjedź w dół i zostaw komentarz odpowiadając, czy znasz jakąś skalę na tyle, by zrealizować wszystkie pięć propozycji. A jeśli nie to którą z możliwości wdrożysz jako pierwszą?
Pamiętaj również, by zostawić łapkę w górę i subskrybować kanał. Im nas więcej, tym lepiej 🙂
Cześć.
Mam Pytanko, jeżeli chce zagrać Jakąś skale po całym gryfie w jednej tonacji, to muszę uzyć skal modalnych od Mixolidyjskiej dobrze myślę?
Pozdrawiam.
To jest dość szerokie pytanie. Każda skala ma swoje pozycje, których dźwięki (i ich układ) są tożsame ze skalami modalnymi. Z naszego, gitarowego punktu widzenia drugą pozycją skali A miksolidyjskiej będzie B eolska. Trzecią – C# lokrycka Czwartą – D jońska. Natomiast nie wolno zapominać, że jest to pewnego rodzaju skrót myślowy, bo każda z tych skal istnieje również odrębnie. Natomiast myśląc w ten sposób znacząco zmniejszamy sobie rzeczy do nauki 🙂
Szymon, nawet fototutoriali z takim zachwytem nie oglądam.
Dzięki Olek! :))
Cześć Szymon,dziękuję i odwzajemniam życzenia Świąteczne, film super,najpierw nauczyłem się podstawowych schematów, a w międzyczasie jak z pentatoniką uczę się na całym gryfie.Pokazałeś parę ćwiczeń , super, można próbować coś pograć.Ale nie chcę się zarzucać , traktuję to jako dodatek do techniki, ćwiczeń rozgrzewających,lecz na pewno niezbędnych , bo wszystkie te kawałki idą w jedną całość. Lepiej poznajemy instrument.Dzięki i pozdrawiam.
Dzięki Robert, jak zwykle – decyzja należy do Ciebie 🙂
witaj Szymonie dla mnie osobiscie materiał bardzo pomocny ukierunkowujacy a właściwie potwierdzający moje myślenie na temat ćwiczenia skal. Bardzo Ci dziękuję za ten filmik upewniajacy mnie w sluszności mojej metody nauki ponieważ nie mialem pewności czy dobrze robie i nie tracę czasu na rzeczy zbędne. Ok to ja do roboty a Tobie
Zdrowych i pogodnych świat dla calej rodzinki.
pozdrawiam
Serdeczne dzięki za miłe słowa i życzenia Tomku, wzajem!
Świetny i inspirujący materiał.Wszystkiego najlepszego i wytrwałości w osiągnięciu celu dla wszystkich forumowiczów.
Dzięki serdeczne!
Jak zwykle świetny wykład i ten ovation piękny Pozdrawiam
Wesołych Świąt
Podobnie jak i Twój. Jestem mega ciekaw jak wygląda na żywo, bo zdjęcia wg. mnie nie oddają klimatu tych gitar 😉
Zgadza się zdjęcia tego nie oddają już prędzej nagrania chętnie bym posłuchał jakiś Twoich nagrań na tym ovationie w lepszej jakości 😉
Może kiedyś uda się spotkać na żywo 😉
Ciekawe. Ale dlaczego dla jednego akordu ? Ja wolałbym się dowiedzieć czy układ A, c#,D,E. także pasuje do tej skali lub na odwrót, czy te akordy do skali pasują. Np. A, c#,h, E. A, c#, G,h. Wiem mogę wypróbować sam i posłuchać 🙂Co do pytania czy znam. Pewnie znam, ale nie zdaję sobie z tego sprawy. Wdrożę tą, która np. w danym momencie będzie mi potrzebna. Podejdzie gra po kolei, gram, co kilka dźwięków, gram. Szlifuję gdy szukam sposobu, czy można inaczej zagrać lub czy zabrzmi lepiej lub ciekawiej.Jeszcze tak. Jak określić którą skalę wykorzystuję, gdy podczas grania w trakcie… Czytaj więcej »
Też mnie to zaciekawiło.Czekamy na Szymona.